ضرب المثل دوغ و دوشاب یکی است

درباره ضرب المثل داستان دوغ و دوشاب یکی است در این مقاله در مورد ضرب المثل دوغ و دوشاب یکی است توضیح داده ایم و داستان جالب این ضرب المثل را بازگو کرده ایم. با ما همراه باشید. معنی ضرب المثل دوغ و دوشاب یکی است وقتی که به زحمات و فداکاری‌های افراد توجه نشود و […]

Rate this post

درباره ضرب المثل داستان دوغ و دوشاب یکی است

در این مقاله در مورد ضرب المثل دوغ و دوشاب یکی است توضیح داده ایم و داستان جالب این ضرب المثل را بازگو کرده ایم. با ما همراه باشید.

معنی ضرب المثل دوغ و دوشاب یکی است

وقتی که به زحمات و فداکاری‌های افراد توجه نشود و خوب و بد و زشت و زیبا در یک کفه قرار گیرد، از این ضرب المثل استفاده می‌شود تا تمثیلی از آن بکنیم. به طور دیگر هم می‌گویند: “دوغ و دوشاب پیشش یکی است.”

چون اساس کار در این کتاب بر این است که ریشه‌های واقعی امثال و حکم از طریق تاریخ، افکار و عقاید مردم این سرزمین بیرون کشیده شود، و یکی از آنها همین ضرب المثل است، من حقیقتاً می‌پندارم که باید این مورد را مورد توجه و بررسی قرار دهیم.

دوغ، که از ماست تهیه می‌شود و پس از گرفتن کره از ماست، بخشی از آن در تغذیه سگان گله به کار می‌رود. دوشاب همان شیره است که از پختن آب انگور به دست می‌آید.

اما برای درک تناسب دوغ و دوشاب و توجه به اهمیت یکی نسبت به دیگری در سرزمین لرستان، باید به تحقیقاتی که برای لرهای گله‌دار دربارهٔ دوغ انجام شده است، توجه کنیم. آنها کره گیری را ارزش و اهمیتی نمی‌بخشیدند و اغلب آن را دور می‌ریختند. از طرف دیگر، دوشاب که به آن شیره هم می‌گویند، به دلیل عدم تأمین منابع و وسایل تهیه و تدارک آن برای گله‌داران، ارزش و اهمیت بیشتری داشت و دوغ بی‌خاصیت هرگز نمی‌توانست جای دوشاب را بگیرد.

لرهای گله‌دار و به طور کلی طبقهٔ حشم‌دار، به دلیل شیرینی و حلاوت دوشاب، آن را دوست دارند. ضمن اینکه به طعم شیرینی می‌افزاید، در سرمای سخت زمستان در کوهستان‌ها، به افزایش کالری و حرارت بدن کمک می‌کند.

این داستان ضرب المثل یدوغ و دوشاب یکی است بود. برای خواندن داستان ضرب المثل های دیگر می توانید صفحه ضرب المثل های سایت خواب تعبیر را مشاهده کنید.