ضرب المثل یخ کسی را گرفتن یا نگرفتن

درباره ضرب المثل یخ کسی را گرفتن یا نگرفتن وقتی کسی به منظور رسیدن به هدفی زحمت و دردسری متحمل می‌شود و زمانی را تلف می‌کند، و سرانجام موفق می‌شود یا نمی‌شود، این مثل مطرح می‌شود. در این مقاله به شرح داستان و ریشه ضرب المثل یخ کسی را گرفتن یا نگرفتن پرداخته ایم. با […]

Rate this post

درباره ضرب المثل یخ کسی را گرفتن یا نگرفتن

وقتی کسی به منظور رسیدن به هدفی زحمت و دردسری متحمل می‌شود و زمانی را تلف می‌کند، و سرانجام موفق می‌شود یا نمی‌شود، این مثل مطرح می‌شود. در این مقاله به شرح داستان و ریشه ضرب المثل یخ کسی را گرفتن یا نگرفتن پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

داستان یخ کسی را گرفتن یا نگرفتن

یخ‌گرفتن دربارهٔ زمان‌های قدیم است که تکنولوژی یخچال صنعتی و سردکن آب و مشابه آنها وجود نداشت. در هر شهری، برای تأمین نیاز به یخ در تابستان، یخچال طبیعی وجود داشت. ساختن این نوع یخچال‌ها و تهیهٔ یخ و انتقال آن به بازار فروش کار آسانی نبود، به‌رغم اینکه با استفاده از آب باران و آب روان غیر بهداشتی تولید می‌شد. عامل اصلی یخچال طبیعی، بسته به کیفیت یخ‌بستن آب در زمستان بود.

صاحبان یخچال در سال‌هایی که زمستان سرد می‌شد و یخ به‌خوبی می‌گرفت، سود خوبی می‌بردند. اما اگر زمستان به اندازه‌ای سرد نمی‌شد که آب به‌خوبی یخ‌بسته شود، طبیعی است که به آنها ضرر می‌رسید. این بود معنای یخ گرفتن یا نگرفتن.

این داستان ضرب المثل یخ کسی را گرفتن یا نگرفتن بود. برای خواندن داستان ضرب المثل های دیگر می توانید صفحه ضرب المثل ها را مشاهده کنید.